Continuing Medical Education

Jukka Rajantie

CME-ajan rekisteröinti

SLY on päättänyt, että vuoden 2002 alusta alkaen jokainen lastenlääkäri kirjaa täydennyskoulutuksensa. Duodecimin Nimikirja -palvelu antaa siihen erinomaisen välineen. Nimikirja on käytössäsi 24 tuntia vuorokaudessa. Nimikirjaan ensi kertaa kirjautuessasi tarvitset Duodecimin jäsennumeron (löytyy Duodecim-lehtesi takakannesta) ja henkilötunnuksesi. Tämän palvelun avulla voit pitää kirjaa omista koulutustapahtumistasi. Saat ohjelmasta tulosteen, jota voit käyttää dokumenttina ammattitaidon ylläpitämisestä. Nimikirjaan on tähän mennessä kirjautunut noin viidennes yhdistyksemme jäsenistä.

Miksi?

Täydennyskoulutuksen profiilista, laadusta ja määrästä huolehtiminen perustuu elinikäiseen oppimiseen ja on jokaisen pediatrin eettinen velvollisuus. Kyseessä on CESP:n vaatima velvoite, jota voi käyttää myös muistutuksena työnantajalle täydennyskoulutuksen välttämättömyydestä. SLY on ottanut tehtäväkseen huolehtia, että tuo tavoite toteutuu. Vaikka velvoite koskee nyt lastenlääkäreitä, suosittelen myös erikoistuvia lääkäreitä aloittamaan koulutustuntiensa kirjaamisen.

Tavoite

• Lastensairaaloiden ylilääkärit ovat luvanneet tehdä yksikkönsä lääkäreiden kanssa ensi vuodelle kullekin henkilökohtaisen koulutussuunnitelman
  • Jokaiselle lastenlääkärille 150 tuntia per 3 vuotta
  • Vähintään 40% oltava työpaikan ulkopuolista koulutusta
  • Koulutustilaisuudesta kirjataan erikoislääkärikoulutuksen teoreettiseksi koulutukseksi hyväksytty tuntimäärä, jos sellainen kokoukselle haettu ja hyväksytty. Muussa tapauksessa: kokopäiväkoulutus= 6 tuntia, puolipäiväkoulutus= 3 tuntia, lyhyempi= tuntien määrä.

Menettely

Vapaaehtoinen, henkilökohtainen seuranta- ja kirjaamistavoite. Oma kirjanpito tai mieluummin Duodecimin Nimikirja:

• Rekisteröidy (uudet käyttäjät)
  • Lisää jokainen koulutuksesi (nimi, tunnit)
  • Järjestäjän tyyppi: Oma toimipaikka =sisäinen koulutus, kaikki muut ovat ulkoista koulutusta
  • Yhteenveto tulostettavissa (Profiili)

Seuranta

• Ehdotamme, että lastensairaaloiden ylilääkärit rekisteröivät kalenterivuosittain yksikkönsä erikoislääkäreitten koulutusyhteenvedot; sairaalakohtainen listaus 50 tuntia saavuttaneiden osuudesta raportoidaan ylilääkärikokouksessa vuosittain
  • SLY lähettää 3 vuoden välein kyselyn ylilääkäreille
  • Nimikirjaan kirjautuneiden lastenlääkäreiden määrä rekisteröidään vuoden vaihtuessa
  • Avopediatrit tekevät itse vuosiyhteenvedon ansioluetteloonsa (portfolioonsa) tai tulostavat sen Duodecimin Nimikirjasta

Mitä hyötyä lastenlääkärille?