Matkakertomukset

AEPC 2024

AEPC 2024, Porto, Portugali

Saimme toukokuussa hienon mahdollisuuden osallistua Euroopan lasten- ja sikiökardiologian yhdistyksen (AEPC) 57. vuosikokoukseen, joka järjestettiin Portossa, Portugalissa. Kokouksen osallistujamäärä oli AEPC:n vuosikokousten suurin: yli 1600 osallistujaa 80:sta eri maasta. AEPC on vuonna 1963 perustettu yhdistys, jonka päämääränä on levittää tietoisuutta lasten sydänsairauksista, mahdollistaa asiantuntijoiden välistä tiedonjakoa ja järjestää jatkuvaa koulutusta.

Kokouspäivät sisälsivät mielenkiintoisia ja korkeatasoisia luentoja. Hyvin toimiva puhelinsovellus helpotti oman luentoaikataulun valintaa useiden rinnakkaissessioiden joukosta. Erityisen mieleenpainuva oli vuosittain kokouksen avausseremoniassa lastenkardiologian pioneerityötä tehneen Edgar Mannheimerin kunniaksi pidettävä juhlaluento, jonka piti tällä kertaa professori Eduardo M. da Cruz Harvardista. Hänen aiheenaan oli lasten sydänsairauksien tehohoidon nykytilanne ja tulevaisuus.

Oppeja tarttui mukaan myös monilta muilta erinomaisilta luennoilta mm. yhteisestä valtimorungosta, sepelvaltimopoikkeavuuksista, biomarkkereiden merkitysestä lastensydänsairauksien hoidossa sekä rytmihäiriöiden hoidon uusimmista tuulista. Lisäksi leikkauksen jälkeisistä rytmihäiriöistä oli erittäin hyvä ja käytännönläheinen luentokokonaisuus potilasesimerkkeineen. Aivojumppaa saatiin myös mobiiliäänestystekniikkaa hyödyntäneessä EKG-visailussa, jossa ohjaajatkin taisivat käydä AV-solmukkeen nopealla radalla hetkittäin.

Kokouksessa oli upea edustus Suomesta. Suomalaisia lastenkardiologian huippuasiantuntijoita nähtiin lavalla ja lisäksi kokouksessa esiteltiin korkeatasoista suomalaista tutkimusta jopa kuudessa posterissa. Aiheina oli tekoäly sivuäänten tunnistamisessa, D-vitamiinin ja sydänterveyden yhteys ennenaikaisesti syntyneillä aikuisuudessa, saturaatioseulonta ennustetekijänä varhaisen tehohoidon tarpeessa vastasyntyneillä, mielenkiintoinen tapausselostus criss-cross sydämestä ja sydämen MRI-tutkimus Fontan potilailla. Parhaan posterin 3. palkintokin saatiin Suomeen hienolle tutkimukselle, jonka aiheena oli äidin diabeteksen ja ylipainon merkitys synnynnäisen sydänvian omaavien lasten sairastavuudessa.

Porton kaupunki on kuvankaunis ilmestys Douro-joen rannassa värikkäine laattaseinäisine taloineen, vanhoine kirkkoineen ja näyttävine siltoineen. Säät suosivat kerrassaan ja matka antoi lupauksen tulevasta kesästä, etenkin kun lähdettiin vielä talvisesta Suomesta. Mielenkiintoiset luentoaiheet kuitenkin tekivät sisällä olemisesta melko helppoa. Kokouksen puitteissa jäi myös aikaa nauttia Porton kaupungista ja etenkin hyvästä seurasta. Olikin suuri ilo viettää aikaa ja tutustua Suomen ja Euroopan lastenkardiologien kollegioon.

Haluamme kiittää hyvin lämpimästi Suomen Lastenlääkäriyhdistystä apurahanne tuella tarjoamasta mahdollisuudesta osallistua tähän korkeatasoiseen ja antoisaan kokoukseen!

Riitta Turunen, LT, lastenlääkäri, lastenkardiologiaan perehtyvä lääkäri, HUS

Nelli Korpela, LT, lastentauteihin erikoistuva lääkäri, OYS