ECPCP 2024

ECPCP:n 24. kevätkokous Ljubljana, Slovenia 5-6.4.2024

ECPCP (European Confederation of Primary Care Pediatrics) on eurooppalainen kattojärjestö avoterveydenhuollossa toimiville lastenlääkäreille. Yhdistykseen kuuluu 22 jäsenmaata. Suomi liittyi mukaan 2014 ja Pirkko Keronen on toiminut Suomen delegaattina alusta asti. Vuoden 2022 kevätkokous järjestettiin Helsingissä.

Tällä kertaa matkalle lähti kaksi pediatria; Merja Hietanen Pirkkalasta ja Pirkko Keronen Espoosta. Perillä Ljubljanassa odotti kaunis kevät. Päivisin oli yli 20 astetta lämmintä ja magnoliat sekä monet hedelmäpuut ja sipulikasvit kukkivat, puissa oli jo pienet lehdet. Tulopäivänä torstaina 4.4. ehdimme katsella hieman historiallista kaupunkia. Perjantaina 5.4. alkoi kokous, joka kesti aamu yhdeksästä ilta seitsemään. Avopediatrian edustajia oli noin neljäkymmentä ja tutustuimme moneen uuteen kollegaan. Osa porukasta oli meille tuttuja jo aiemmista kokouksista. Delegaatteja oli Slovenian lisäksi Espanjasta,Italiasta, Ranskasta, Saksasta, Sveitsistä, Slovakiasta, Kreikasta, Liettuasta, Turkista, Ukrainasta ja Israelista. Toisena kokouspäivänä slovenialaiset avopediatrit olivat mukana luennoilla. Kokouksen avasi Slovenian Lastenlääkäriyhdistyksen presidentti Peter Najdenov, puheenjohtajana toimi Slovenian avopediatrian alaosaston johtaja Denis Bas.

ECPCP toimii yhteistyössä monien muiden järjestöjen kanssa. Yhteistyötä on mm. IPA:n, ISSOP:n, EAP:n ja Epa-Unepsan kanssa. Useita yhteistyösopimuksia (MoU, Memoarary of Understandning) on luotu näihin järjestöihin. ECPCP:llä on optio muutamiin ilmaisiin artikkeleihin Global Pediatric Health -lehteen. Ympäristönäkökulmien esiin tuominen pediatriassa on yksi ajankohtaisista aiheista, yhteistyötä ja lobbausta harjoitetaan mm. EPHA:n ja EU:n poliitikkojen suuntaan. ECPCP haluaa myös omaksua EAP:n suositukset; mm. lopettaa yskänlääkkeiden käyttö, lopettaa rutiininomainen hengitettävien steroidien käyttö bronkioliitin hoidossa sekä vähentää ja lyhentää antibioottien käyttöä erilaisissa infektiosairauksissa. Listaan kuuluu myös muita suosituksia. Aktiivisuuteen kansallisissa järjestöissä kuten myös yhteistyöhön ECPCP:n sisällä ja poliittiseen vaikuttamiseen halutaan kannustaa.

Italian delegaatit kertoivat oman lastenlääkärijärjestönsä eettisistä säännöistä, jotka helpottavat mm. yhteistyötä Lääketeollisuuden kanssa. Epidemiologi Adriano Cattaneo Italiasta piti kantaa ottavan luennon ‘Sponsorship by commercial milk formula (CMF) companies’. Hänen viestinsä oli varsin jyrkkä: ei minkäänlaista yhteistyötä Lääketeollisuuden kanssa. Kieltämättä hänellä oli hyvä argumentointi ajatustensa puolesta; ’Allsponsorship is marketing’ oli pääteesi. Hän kertoi PHASFI (Practioners in health against sponsorship by the formula industries) toiminnasta.

Kokouksessa myös vahvistettiin vuodelta 2017 Velenje Statement, joka ottaa kantaa, miten käsitellä rokotusvastaisuutta. Israel, Saksa ja Italia kertoivat maidensa rokotuskattavuudesta koskien MPR-rokotusta ja vesirokkoa. Monissa maissa MPR-rokotus on pakollinen, jos halutaan lapsen voivan osallistua julkiseen päivähoitoon ja koulunkäyntiin.

Ranskan delegaatti Christine Magendie, Portugalin Helena Porfirio ja Espanjan Maria Aparicio kertoivat maidensa tutkimusprojekteista koskien nirsevimabin käyttöä alle kolmen kuukauden ikäisten lasten RSV-bronkioliitin ehkäisyyn. Slovenialaiset kollegat esittelivät varsin monipuolisen ohjelman lasten ruutuajan vähentämiseksi.

Lopuksi kuulimme, miten Turkki selvisi laajan maanjäristyksen seuraamuksista 2023 ja Ukrainan edustaja kertoi sodan lohduttomista faktoista. Ensimmäisenä kokouspäivänä oli myös tutustuminen simulaatiokeskukseen, joka toimii Ljublianassa lasten avopoliklinikan yhteydessä. Koko poliklinikan henkilöstö, myös hallinto, osallistuu säännöllisesti hätätilanteiden simulaatioihin. Lisäksi heillä on käytössä simulaatiomatkailuauto, joka mahdollistaa harjoitteiden toteuttamisen myös muualla kuin pääkaupungissa. Simulaatioissa käytetään aidon näköisiä nukkeja, jotta ne tuntuvat mahdollisimman toden tuntuisilta. Harjoitus saattaa tulla myös yllättäen hätäkutsun muodossa ja vasta paikan päälle tullessaan käy ilmi, että kyse onkin harjoituksesta. Sekä suunnitellut simulaatiot että yllätysharjoitukset kuvataan ja käsitellään jälkikäteen koko harjoitukseen osallistuneen ryhmän kanssa.

Kokous oli hyvin lämminhenkinen ja voimauttava, yhteiset illalliset kauniissa keskiaikaisessa Ljubljanassa kruunasivat kokousannin. Kiitokset Lastenlääkäriyhdistykselle matkan tukemisesta.

Pirkko Keronen ja Merja Hietanen