PAS 2024

PAS 2024 (Pediatric Academic Societies meeting), Toronto, Kanada

Yksi suurimmista pediatrian alan vuosittaisista kongresseista järjestettiin tänä vuonna Kanadan Torontossa, Metro Convention Centerissä 2.-6.5.2024. Kongressikeskus toimi kahdessa rakennuksessa ja kongressipäivien aikana kertyneitä askelia kannustettiin mittaamaan Walk With PAS-teemalla. Kilometrejä kertyi huomaamatta.

Koulutuksessa oli laajalti aiheita lähes kaikilta suppeilta aloilta keskittyen etenkin neonatologiaan. Pediatrian alan tutkimus oli erittäin näkyvässä roolissa ja tutkimustyössä kehittymiseen oli tarjolla useita workshoppeja. Tutkimusryhmämme kanssa päädyimmekin asettamaan seuraavalle vuodelle tavoitteita ja keinoja, kuinka kehittyä kirjoittajana tutkimustyössä.

Tutkimustyö oli itsellä keskeinen taustasyy kongressiin lähdölle. Suomalainen tutkimustyö oli esillä posterinäyttelyssä kuuden posterin voimalla, upeaa! Pääsin itse esittelemään LINNE-kielijännetutkimuksen ensimmäisiä tuloksia yli 600 posterin näyttelyssä. Tutkimusaihe sai erittäin lämpimän vastaanoton yleisöltä ja moni kollega eri puolilta maailmaa esitti huolensa lisääntyneistä toimenpiteistä ja vaihtelevista toteutuskäytännöistä.

Kongressi tarjosi verkostoitumiseen hyviä mahdollisuuksia trainee- ja fellow-tapahtumilla ja Suomalaiset osallistujat löysivät toisensa myös illallispöydän äärestä.

Koulutuksen ohella Toronto esitteli katukuvassaan NHL-pudotuspelien huumaa, Wildlife Photographer of the Year -näyttelyn mykistäviä otoksia ja mahdollisuuden retkeillä ihastelemaan Niagaran putouksia.

Koulutus toi kliinisen osaamisen lisäksi uusia näkökulmia omaan tutkimusotteeseen ja tutkimustyön sekä kliinisen työn yhdistämiseen.

Kiitän lämpimästi Lastenlääkäriyhdistystä matka-apurahasta ja mahdollisuudesta tutkimustyön esittelemiseen.

Anu Lehtinen

Lastenlääkäri OYS